Conference: Female vita religiosa between Late Antiquity and High Middle Ages: Structures, Norms and Developments, 19.-21.03.2009, Eichstätt

english version below

Research Centre for Comparative History of Medieval Religious Orders (FOVOG) Eichstätt

Zeit: 19.-21.03.2009
Ort: Mariensaal der Dompfarrei, Eichstätt

Diese Konferenz beschäftigt sich mit Formen weiblicher vita religiosa, die sich zwischen Spätantike und Hochmittelalter entwickelt haben. In diachronem Zugriff werden signifikante Phänomenbereiche, wie etwa das Verhältnis von Leitideen und Normen, Organisationsformen und Regelgebrauch, materiellen Grundlagen und sozialen Beziehungen aber auch Fragen charismatischer Führung und Reformfähigkeit an exemplarisch ausgewählten Gemeinschaften historischempirisch erarbeitet. Ziel sind vergleichende Analysen, die weiteren Einblick in die Komplexität und Differenzierungen institutionalisierter weiblicher Lebensformen verschaffen und Kulturleistungen von weiblichen Religiosen ebenso zur Diskussion stellen wie deren mitunter ambivalente Stellung neben den Männern.

***

This workshop will focus on the forms of female religious life between Late Antiquity and the High Middle Ages. Significant themes like the relations between spiritual ideas and norms, between forms of organisation and the application of rules, economic foundations and social relations as well as aspects relating to charismatic leadership and the ability to master reform efforts will be investigated in a diachronic approach, based on the study of significant phenomena and examples. The aim is a comparative analysis which will allow a better understanding of the complexities and the differentiations between institutionalised forms
of female religious life as well as the cultural achievements of the female religious and their – in relation to the male religious occasionally ambivalent – status.

Program (PDF)

Forschungsstelle für Vergleichende Ordensgeschichte (FOVOG)
Katholische Universität Eichstätt
85071 Eichstätt