Vortrag: Angela McRobbie: Gender Shaming and Anti-Welfarism in Neoliberal Popular Culture, 16.11.2017, Wien

Gender and Agency Lecture 2017: Forschungsverbund Gender and Agency gemeinsam mit dem Referat Genderforschung der Universität Wien
Zeit: 16. November 2017, 18:30 Uhr
Ort: Aula am Campus der Universität Wien, Spitalgasse 2-4, 1090 Wien
This lecture offers a series of reflections on the distinctively gendered aspects of anti-welfarism within contemporary neoliberal governmentality. Utilising the instrument of body shaming and other related techniques delivered to audiences and readerships through distinct genres of factual /entertainment popular media, the lecture demonstrates how poverty and disadvantage come to be understood as ‚female failure‘ to be rectified through not just assiduous workfare programmes but also body maintenance and behavious modification for ‚aspirational femininity‘.
Im Rahmen der Gender and Agency Lecture 2017 findet auch die Verleihung des Preises für wissenschaftliche Abschlussarbeiten des Forschungsverbundes der Universität Wien Geschlecht und Handlungsmacht 2017 statt. Ausgezeichnet werden für ihre Dissertation an Melanie Goisauf, für ihre Master-/Diplomarbeiten Elisabeth Blüml, Veronica Lion, Arno Plass und Elisabeth Parzer.
Im Anschluss: Get-together bei Wein und kleinem Buffet.