Workshop: War Crimes and Sexual Violence in World War One and Beyond, 15.-16.06.2023, Vienna and virtual space

Daniel Gunz, Christa Hämmerle und Lisa Kirchner; Forscher*innengruppe der Historisch-Kulturwissenschaftlichen Fakultät zu „Sexuelle Gewalt im Ersten Weltkrieg“ (Web) und Doctoral School of Historical and Cultural Studies der Univ. Wien (Web)

Zeit: 15.-16.06.2023
Ort: Dissertant*innenraum des Instituts für Osteuropäische Geschichte, Universitätscampus, Hof 3, Spitalg. 2, 1090 Wien and online via Zoom

Wars of the 20th century are characterised by multiple forms of war crimes and sexual violence, the latter being juristically acknowledged as a war crime only at the end of the 20th century. During the First World War, soldiers of belligerent armies also perpetrated sexual violence, often against noncombatant civilians. Furthermore, instances of sexual violence were often part of a broader range of wartime atrocities, including looting, internment, forced labour and executions. As such, comprehending the full scope of sexual violence in the context of war requires a multifaceted understanding of the underlying complexities and functions of wartime aggression. Against this background, the workshop will explore how we can study war crimes and sexual violence in World War One and beyond.

Programme (PDF)

Thue., 15.06.2023

13.30 Welcome and Introduction

• Wolfgang Müller (Dep. of Eastern European History, Univ. of Vienna); Dietlind Hüchtker (Doctoral School of Historical and Cultural Studies); Christa Hämmerle (Research Group “Sexuelle Gewalt im Ersten Weltkrieg“); Daniel Gunz and Lisa Kirchner (Univ. of Vienna)

14.00 Keynote I: John Horne (Trinity Coll. Dublin): Rape in Wartime, 1911–1923: Myths and Realities

15.30 Panel I: Law of War and War Crimes

• Anastasia Hammerschmied (Univ. of Vienna): “Humanity”, Legitimization of War and Colonial Law. Sexual Violence in Late 19th Century International Law
  • Kamil Ruszała (Jagiellonian Univ., Krakow): Suspects, Refugees, or Traitors? Violence against Civilians in Galicia during the First World War
  • Comment: Franziska Lamp (Univ. of Vienna)

17.30 Virtual Round Table: Sexual Violence and the Current War against Ukraine

• Kateryna Busol (National Univ. of Kyiv-Mohyla Academy) in a conversation with Regina Mühlhäuser (Hamburg Foundation for the Advancement of Research and Culture/Hamburg Institute for Social Research); Moderation: Christa Hämmerle (Univ. of Vienna)

Fr., 16.06.2023

• 9.30 Keynote II: Elissa Mailänder (Sciences Po, Paris): Cruising Europe in WWII. Wehrmacht Vernacular Photography and the Female Other

10.30 Panel II: War Crimes and Sexual Violence in Ego Documents

• Lisa Kirchner (Univ. of Vienna): Gender Relations and (the Gap of) Sexual Violence in German-Written War Accounts
  • Jiří Hutečka (Univ. of Hradec Králové): The Great Unwritable? Sexuality and Sexual Violence in Soldiers’ Czech-Written Personal Accounts of World War I
  • Comment: Viktoria Wind (Univ. of Graz)

13.00 Panel III: Experiencing and Remembering Sexual Violence

• Daniel Gunz (Univ. of Vienna): Consensual or Forced? The Fluidity of Sexual Violence against Men within the Habsburg’s Military (1897-1918)
  • Paula Harbig (Univ. of Freiburg): Overcoming the Silence in Post Genocide Literature
  • Comment: Aleksandar Ranković (Univ. of Vienna)

14.30 Final Discussion

The organizers ask for registration in advance to daniel.gunz@univie.ac.at or lisa.kirchner@univie.ac.at. The zoom link will also be emailed upon request.

Forscher*innengruppe zum Thema „Sexuelle Gewalt im Ersten Weltkrieg“

Die Forscher*innengruppe zum Thema „Sexuelle Gewalt im Ersten Weltkrieg“ geht davon aus, dass unterschiedliche Formen sexueller Gewalt auch im 20. Jhd. jegliche Kriegshandlungen begleiteten – was für Österreich-Ungarn und die Operationsräume der k. u. k. Armee bislang jedoch kaum untersucht wurde. Daher hat sich die Forscher*innengruppe zum Ziel gesetzt, in einem ersten Schritt dafür möglicherweise ergiebige Quellenbestände zu recherchieren und auf deren Basis Vorarbeiten für ein einschlägiges Forschungsprojekt zu leisten. Auf der Agenda stehen zunächst Militärgerichtsakten und Selbstzeugnisse, und damit ganz generell auch Fragen nach der Un/Sichtbarkeit sexueller Gewalt in solchen Quellen. Bestätigt sich auch am Beispiel Österreich-Ungarns, dass sexuelle Gewalt (insbesondere gegen Frauen) in kriegerischen Konflikten strategische Funktionen haben konnte? Also nicht zuletzt auch eine Art von ‚Waffe’ im Kontext einer totalisierten Kriegsführung war? Kam es im Zuge der Gewalteskalationen des Ersten Weltkrieges zu gehäuften sexuellen Übergriffen? Und welche Korrelationen bestehen zu gesellschaftlich verankerten Geschlechternormen und -hierarchien oder hegemonialen Weiblichkeits- und Männlichkeitskonzepten generell, wie ist der Zusammenhang von ‚Krieg’ und ‚Frieden’ diesbezüglich zu fassen? (Web)